fredag den 25. april 2014

Fra top down til cardigan ..".I am steeking"

Her kommer lige en billedserie, hvor du kan se, hvor let det er, at ændre fra topdown trøje til cardigan - også undervejs. Sidst i indlægget vil der være et link til det sted, hvor jeg har lært det.

Dette er en såkaldt appetitvækker for at give dig mod på at prøve denne lette og simple metode

Det er så dejligt at kunne strikke rundt og rundt uden en masse omgange med vrangmasker.
Jeg begynder stort set alle mine top- downs med lidt strik frem og tilbage for at få den høje nakke.

Når først starten er gået er mulighederne mange. Hvis jeg på forhånd ved det skal blive en cardigan slår jeg 5 ekstra masker op i midten og strikker dem ret hele vejen igennem.

 
Da jeg så dette foto i et strikkeblad fandt jeg ud af, at det ikke skulle være en trøje.

Gollum ville jeg gerne bruge - men den var for "højtråbende" - godt udtryk fra en af mine følger på Instagram.

Den anden Honning blev for fersk i overgangen fra min lysegrå - på fotoet er det to mørkere nuancer af grå, der er brugt

Til gengæld var jeg ret vild med den orange - måske er det den, der hedder appelsin hos garnudsalg.dk

Så min påbegyndte trøje skulle nu være cardigan - og så er det at steeking og reinforcing (engelske udtryk) kommer til sin ret.
Metoden har jeg prøvet en gang før for et år siden, da jeg strikkede Peasy.

Dejligt at skulle repetere og se om jeg kunne huske det. Jeg måtte ind på Kate Davies blog igen.


Første gang lavede jeg en lille prøve i en af mine strikkeprøver. ´Det kan anbefales, hvis du ikke hører til de overmodige.


 
Her hænger så det færdige og for mig tilfredsstillende resultat. Blød og let

 
Man kan købe sig fattig i knapper. I princippet er jeg imod, at knapperne er dyrere end garnet.
Til gengæld er de de med til at sætte prikken over i' et.

Jeg fandt 10 af slagsen for en flad tyver. Det er temmelig ok.

Facts:

208 gr Blackhill højlandsuld strikket i en tråd på p 3.5 og p 3 til kanter på mine Knit Pro

Farverne er "rullesten" lys og mørk. Måske hedder den orange "appelsin" - købt her

Den er efterfølgende vasket på uldprogram.



Det lovede link:

Her har jeg selv lært det ved at læse og følge de meget illustrative instruktioner

Du kan også på youtube finde gode visninger ved at søge på "steeking"

God weekend





10 kommentarer:

  1. når du har klippet og strikket kanter lader du så det opklippede være synlig under?

    SvarSlet
    Svar
    1. http://www.ellenlarsen.blogspot.dk/2013/06/teknikkeni-billedserie.html

      ja bagsiden får lov at være

      Slet
  2. Super billed guide til steeking. Flot arbejde.

    SvarSlet
  3. @Sonja se evt. her http://www.ellenlarsen.blogspot.dk/2013/06/teknikkeni-billedserie.html - det er fra Peasy

    SvarSlet
  4. Flot cardigan og den orange er flot til de grå :)
    Fin billede serie - jeg har steeking til gode, men det skal helt sikkert prøves engang :)

    SvarSlet
  5. Smukt.... og tak for billedserien til steeking....Rigtig god weekend til dig og dine

    SvarSlet
  6. Super flot cardigan og mange tak for "how to do it" - nu tør jeg godt kaste mig ud i det. Har også nydt godt af dine andre teknikker med høj nakke v/top down bluserne.

    SvarSlet
  7. Fine farver, du har sat sammen :) Kan også anbefale steeking - første gang havde jeg 17 sommerfugle til at baske rundt i maven, men det er faktisk meget nemt og giver et fint resultat :) Craftsy.com har også en fin video, der viser processen, hvis man gerne vil have lyd på

    SvarSlet
  8. Du får det bare til at lyde lige til at gå til :-) Tak for det- det med en højere nakke skal jeg vist lige kigge lidt mere på :-)

    SvarSlet
  9. Super flot cardigan. Jeg skal i gang med en lidt magen til bare et andet mønster. Jeg har ikke kunnet finde en ordentlig opskrift. Hvor har du opskriften fra? Håber det er ok jeg spørger? Så vil jeg nemlig undersøge om jeg kan købe den

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.