torsdag den 8. marts 2018

Jeg er vild med ...

Jeg er vild med

  • garn, der har en lang løbelængde
  • minimum garnforbrug
  • blødt i hænderne
  • flot farvespil
  • meget lidt montering
  • hurtig strik
  • topdown
  • at resultatet passer præcist til modtageren
  • at glæde én med det færdige arbejde


Alle disse kriterier lever "Smillas Fnuglette Raglan" op til.

Jeg har købt et parti restegarn af én som solgte ud af sit garn fra garnudsalg. Der i blandt fandt jeg to smukke farve - ikke meget - men nok til - vurderede jeg en trøje til Smilla.

Jeg fandt mine noter med hendes mål - hun er nu 9 år - men stadig en høj, tynd pige - derfor skal der reguleres lidt ud fra standardmålene

Derfor er topdown så genialt.

Jeg skulle være sammen med Smilla dagen efter, så jeg skyndte mig at få strikket til deling af krop og ærme.

Den passede, som den skulle - og Smilla der lige var blevet klippet dagen før udbrød:

"Den passer også godt til håret"

Jeg spurgte hvor lang den skulle være - 48 cm og 40 cm til ærmerne

Så var det jo bare at strikke rundt og rundt.

I aftes færdig - til morgen 6 ender, der skulle hæftes



Nu er den vasket. Målene holder - den er blevet lidt tættere efter at højlandsulden har foldet sig ud.

Den vejer 149 gram - godt 100 gr højlandsuld resten er Kid Silk Mohair

Opskrift er lavet "Smillas Fnuglette Raglan" fra str 2 år til 12/14 år

Strikkefasthed 16 p 5 mm

Den minder meget om de voksne pigers "Fnuggi" som er lavet til str 34 - 50 med forhøjet nakke

Her brugte jeg 165 gr til str M - den er strikket i Lace fra Drops sammen med mohair - den er lidt mere "gennemsigtig" end Smillas - som har højlandsulden, der folder sig ud efter vask




Jeg spurgte også Smilla om hun havde specielle ønsker til designet - ikke umiddelbart:

Jeg kan lide alt det du strikker, farmor" - ja så er der jo frie hænder

Nu glæder jeg mig til at give hende den, så den kan matche hendes fine nyklippede hår

Jeg har også lidt blogindlæg under "Sidste Nyt" på min nye side www.ellenlarsendesign.dk




Jeg kan rigtig godt lide farvespillet dannet af de to garner sammen, så mønster eller andre dikkedarer er unødvendige - bare glat - helt enkelt

Det er jeg også ret vild med ....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.