lørdag den 5. september 2015

Rilletrøje - sammensyning af retstrik

Lørdag morgener er en skøn ting

Tidligt op, morgenhår, nattøj, kaffe og strikketøj - det dur

Jeg holder lige pause på trøjen til Rumpenissens mor - da hun lige skal prøve den, inden jeg strikker videre.

Farven, hun har valgt hedder Skifer - den kan jeg rigtig godt lide



I aftes faldt jeg i en film med Tom Hanks og Julia Roberts, så blev ærmerne på Rilletrøjen strikket færdig.

Rilletrøjen begyndte jeg på, da jeg skulle med tog frem og tilbage til København, samt ventetiden på hospitalet. Der var også gang i min 2i1 - Happy Stripes


Rilletrøjen af Lene Holme Samsøe har mange strikket og det er også min anden. Den er sød og enkel.

Denne gang strikket i noget garn, jeg ville have brugt til strømper, så det er stærkt. 110 gram har jeg brugt til str ½ år.

75% superwash uld og 25 % nylon. Maskinvask på 40 gr.

Strikkefastheden på p 3 passer perfekt til opskriften



Retstrikning kan sys så fint sammen - se blot her:

   



I opskriften anbefaler hun en kant foran - men den kan undværes, skriver hun.

Det synes jeg nu ikke. Et flot finish er et must - så vidt det lader sig gøre.

Se blot forskellen på afslutningen til venstre i billedet. Sammensyningen af ærmet til højre øverst.

De to sider af ærmet fletter sig ind i hinanden

 
 
Og endelig kræves også, at knapperne vælges omhyggeligt. Det er sjovt.
 
I starten faldt valget på dem med blomsterne - til at live op på den grå farve.
 
Men en dreng kan måske også bruge trøjen, selvom jeg umiddelbart forbandt snoningen med en pige.
 
For øvrigt snoningen, som jeg har brugt til manchetter og bort i Rumpenissen.
 
Valget endte med de grå knapper, da det klassiske og enkle falder i min smag - så må der farver på blusen indenunder
 
Så var den til en side
 
God weekend derude ... gid solen må vinde frem over regnen
 
 


2 kommentarer:

  1. Perfekt valg af knap - det gør den enkel i stedet for 'puttenuttet'. Flot finish på trøjen. Skifergrå er en dejlig 'farve'. Lørdan har været en dejlig strikkedag. Der er kommet en hel del byger her - det giver rum til både rengøring og strik.
    Fortsat god weekend.

    SvarSlet
  2. Den må jeg også se at få strikket, for også at få en pause fra alle mine Bella-tunikaer

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.