mandag den 16. februar 2015

Antler top-down færdig ....minimal montering

Opskriften kan købes her Ravelry. Den er engelsk.

Jeg er så imponeret over de engelske designers evner til at lave en top down trøje, hvor der er sat ærme ind - alt er strikket ud i et - og der er kun ender at hæfte til sidst - endog meget få. 

Denne er med sadelskuldre - halsen er lidt åben i det - det må jeg lige vænne mig til.

Jeg har stort set fulgt opskriften. Dog har jeg ændret lidt på maskeantallet. Jeg er M øverst og en mellemting mellem M & L nederst. Da det er en top down, bliver den flittigt prøvet undervejs - så jeg valgte et par ekstra udtagninger - ikke helt str L - men en mellemting.




Billedet er lånt fra opskriften for at vise det geniale ærme, der formes efterhånden vha. udtagninger

 

Den er strikket i højlandsuld og alpaka - én tråd af hver. Den vejer 370 gram. Fordelingen er ca 200 gr af den lysegrå rullesten og ca 50 gram af den mørke. Resten er så fordelt på alpakaen. 

Jeg har strikket retstrik på p 3.5 og glatstrikning på p 4, som opskriften foreskriver - og som passer med strikkefastheden.

Den er strikket i vinterferien - og det tog en lille uge - så den er hurtig at strikke

Et kig i armhulen
Opskriften siger 8 masker slås op til ærmet. Tilsvarende skal samles op efterfølgende. Her samler jeg 10 op, for at undgå at skulle sy "huller" efterfølgende. Og som du kan se, blev det ikke nødvendigt. 

                                


Så er du til minimum af montering så er den oplagt.

Jeg strikkehæfter i øvrigt undervejs, når jeg skifter garn.

God dag til dig


12 kommentarer:

  1. Den er smart... både toppen og designdetaljerne!
    Den kunne jeg godt hitte på at strikke, men jeg vil gerne have en mere lukket hals...

    SvarSlet
  2. Ej hvor er den skøn :-) jeg er vild med top- down...især når man gerne vil teste pasformen!! Uha ja der er så mange skønne ting på Ravelry....denne ønsker jeg mig også :-)

    SvarSlet
  3. Hvor er den flot, den kunne jeg tænke mig at strikke. enkelt med mange fine detaljer, lige min stil.

    SvarSlet
  4. Den er rigtig fin. Det er smart at kunne strikke den ovenfra og ned.

    SvarSlet
  5. Den er super flot. Endnu en der frister og vil på listen over ønsker. 😜

    SvarSlet
  6. Fin bluse med smarte detaljer, jeg har strikket en anden udgave og jeg syntes også at halsen var lidt åben, så jeg samlede lige så mange masker op som jeg havde slået op i starten, så strikkede jeg 2 pinde 2 ret, 2 vrang og så strikkede jeg de 2 vrang masker sammen til 1, hvorefter jeg så strikkede 6 pinde 2 ret, 1 vrang og lukkede så af i elastisk aflukning (strik 2 masker og strik dem så sammen, strik den næste og strik dem så sammen og så fremdeles), du kender den måde garanteret. Hav en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din respons Susanne - enten må jeg vænne mig til det eller jeg vil forsøge med din løsning, som jeg helt klart kan bruge andre steder også. Så stor tak

      Slet
  7. Wauv - den er godt nok super flot!

    SvarSlet
  8. Er Falschmasche/ankestrick som har lavet modellen ikke tysker? Hendes modeller er fabelagtige og jeg har strikket mange af dem. Men englænderne skal ikke have ros, de ikke fortjener for denne trøje ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså englænderne der "opfandt" saddelskulderen. Har læst mig til det, i en engelsk bog om diverse sweaters.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.