torsdag den 16. oktober 2014

Laneway færdig....facts

Datterens Laneway er færdig. Hun så et billede af Ullas, og så skulle det være sådan en.

Den har været længe undervejs, fordi jeg gerne ville prøve undervejs - det er netop fordelen ved topdown. Det har ikke været så ligetil, da hun bor i København og jeg i det midtjyske.
Men nu er den klar til aflevering, når den lige bliver tør.

Der var ikke mange ender at hæfte, da jeg undervejs lærte mig at bruge Magic Knot (og det holdt i vask)

Jeg har brugt et andet garn end opskriftens - nemlig recycle cotton fra garnudsalg.dk

Det er et lækkert garn, blødt og meget behageligt at bruge.
Jeg har strikket "Under uret" af Annette Danielsen i samme garn, så derfor faldt valget på det til kjolen.

Jeg måtte ned på pind 3 for at kunne holde strikkefastheden nogenlunde.

 
Jeg afveg fra opskriften enkelte steder bla lavede jeg italiensk opslag, som giver et flot kant i det rustikke garn

Opskriften Laneway er på engelsk - designeren er Veera Valimaki - købt på Ravelry.com

Garnforbruget kan ses her til str. L og kjolelængde (87 cm fra nakken)
Pacalinaen kunne fint undværes, men den giver et godt udtryk.

 
De "Laneways" jeg har set på bloggene, har været uden lommer. Datteren ville gerne have lommer og efter at have prøvet den med lommer, forstår jeg hende godt. Dog betyder det, at der bliver et slip på 12 cm, hvor der strikkes frem og tilbage fremfor rundt.


Jeg havde det ret "sjovt" med de lommer.

Øverste billede: læste ikke opskriften godt nok - derfor blev lommen ret aflang - og så "langfingret" er datteren ikke.

Midterste billede: her fulgte jeg opskriften, men snippen blev så spids, at den næsten nåede til kjolens nederste kant

Nederste billede: efter 10 udtag strikkede jeg de sidste 4 cm uden udtag og nu sidder de fint


 
 

 
 
Nu glæder jeg mig bare til at se hende i den.


 
 
 

Nu vil fokusere på næste projekt nederdelen "Løvfald" af Annette Danielsen


Heldigvis er der lige lidt efterårsferie tilbage. Det vil jeg nyde

God weekend

8 kommentarer:

  1. Nøj den er flot. Den kommer din datter da til at bo i hele vinteren :)

    SvarSlet
  2. Flot kjole - elegant farvevalg.

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke lige skrevet noget... fordi jeg ikke kan forholde mig til det skæve design! Flot arbejde og beskrivelse - som altid hos dig Ellen. Spændende valg i garn også.
    Jeg kan ellers godt lide Vera Valimaki, har købt et af hendes sjaler. Men strikkede kjoler har jeg altså problemer med..... Uanset designer... Hellere en lang tunika til smarte bukser.... men det er bare mig der er gammeldags!

    SvarSlet
  4. Tak for roserne. Anne- man behøver jo ikke være gammeldags for at have en anden smag. Den kunne også laves som tunika - men ikke alle har det godt med asymmetri - den bliver god til datteren min - om jeg selv skal have en - må tiden vise.

    SvarSlet
  5. Nydelig Laneway og flot med lommer i stærk farve!!! Tak for indføringen i lommstrikk :-) God weekend!!

    SvarSlet
  6. Hvor er den dejlig ;)
    En heldig datter ;))
    Tak for den gode beskrivelse af den.

    SvarSlet
  7. Hej Ellen

    Jeg har købt opskrift til Laneway og Peasy men de er på engelsk og jeg er helt forpustet.
    Kunne du tænke dig, at hjælpe mig med oversættelse, hvis jeg mailer opskrifter til dig. Selvfølgelig mod betaling.

    Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte. Nu må man ikke bare sætte sig til at oversætte en opskrift. Men jeg vil gerne hjælpe dig - hvis du nu starter op med en af dem, så kan vi jo tage det passage for passage. Min egen erfaring er, at man kan på youtube og her skrive de engelske udtryk, så får man dem vist og lærer dem hurtigt. Laneway er nemmenst at gå til. Peasy lidt vanskeligere pga lace-mønsteret. Så skriv bare -men helst i mail ellen50larsen@hotmail.com

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.