lørdag den 26. juli 2014

Italiensk aflukning ...... for begyndere

"Adam", som min igangværende trøje kaldes, nærmer sig afslutningen.

Jeg fik god hjælp forleden på facebook af Birgitte Glerup, som lige gjorde mig opmærksom på, at i engelske opskrifter kan en pind godt bestå af flere, forstået sådan, at i denne opskrift bestod en retsidepind af to vendinger (nu bliver det for nørdet, men det er jo nok også det jeg er), så derfor talte jeg det for tre og kunne dermed ikke få udtagningerne til at passe - men i den virtuelle strikkeverden er der altid hjælp at hente, har jeg opdaget. Det er berigende.

Når man er vant til at blive ført pind for pind af Annette Danielsen, så kan det vel være en forklaring/undskyldning.

Designeren Kevin Castel foreslår at kravens ribkant aflukkes med "tubular bind off" for et bedre udseende - ellers bare aflukning i rib, hvis man ikke synes, det er det værd.

Se, nu elsker jeg jo udfordringer og at lære nye teknikker - så i aftes, da aflukningen skulle ske - måtte jeg lige på et lille "kursus"

youtube kan man selvfølgelig søge på "tubular bind off" - men hvad mon det kaldes på dansk, det var den første hurdle.

 
Der er paapinden.dk en uundværlig kilde at have. Så jeg tog i aftes på "kursus" hos Irene, som er kvinden bag denne fantastiske hjemmeside. En lidt kompliceret måde at lave aflukning på, og det tog da også lige lidt tid, men pludselig var den der.

Og når man laver noget så kedeligt som prøver, kan man jo lige så godt gøre det i festlige farver ;)
På nederste to fotos kan du se forskellen. Den italienske er flot og elastisk.

 
Til trods for det tog lang tid, synes jeg, det var det værd. Jeg vil dog lukke almindeligt af på ribkanten forneden og ærmerne, men på sjalskraven giver det et flot finish!

 
Nu sidder jeg så lige og funderer over, hvordan jeg får den syet pænt til frontpanelet. Skal jeg gøre det i en arbejdsgang eller ....???

Har du erfaring med det, er du meget velkommen til at skrive en kommentar.
Det skulle jo gerne komme til at se således ud

 
Søndagen er der lige taget hul på. Vejrmæssigt ser det ud til at blive en flot dag. Jeg har lige tjekket i min kalender - og den er god nok, der er ikke fjorten dage til, jeg skal på arbejde, og som jeg havde håbet - der er altså kun en uge.

Ferien er gået så hurtig i år, men sådan er det, når det går godt.

 
Nu vil jeg løbe i bogstaveligste forstand - det er lykkedes at finde gode skyggeruter og svanerne er blevet så store, mens jeg har været væk.


God søndag til dig kære læser





5 kommentarer:

  1. Godt du er kommet videre, jeg har ikke haft tid og ro til at sætte mig ind i opgaven. Hvor ser det flot ud og den italienske aflukning er rigtig god. Paapinden er også min læremester i mange tilfælde.
    Dejligt med strikkenørder.

    SvarSlet
  2. Den italienske aflukning skal jeg vist ha' kigget nærmere på. Ser ud til at være perfekt til halskanter og rullekraver.
    Med hensyn til montering af kanten ville jeg sy den forreste kant på første - fra retsiden med maskesting eller evt. stikkesting. Den bagerste kan så syes til den lille kant der sikkert bliver på bagsiden.
    God fornøjelse

    SvarSlet
  3. Jeg har nydt at læse om dine "landvindinger"! Inspirerende og spændende... Den italienske lukning er godt nok flot.
    Jeg kigger også hos På Pinden; det er en god side...
    Jeg vil nok også sy maskesting eller madrassting på forsiden og så sy til på bagsiden... For at få så tynd en syning som muligt!

    SvarSlet
  4. Jeg stemmer da lige i med Janne og Anne,det vil helt sikkert give en flot montering

    SvarSlet
  5. Deilig søndagkveld jeg ønsker deg også. Vi har så herlig været og ute er det fantastisk... så kommer strikke veldig mangle. Men veldig hyggelig bli din genseren. Deilig er flettemønsteret og krage. Hyggelig at du kunne
    ta hjelpe - jeg liker youtube også. Super med strikkelære... :-))) Jeg hadde begynnt med strikke først for barnebarn. Men nå jeg strikker veldig veldig gjerne. Tillykke med genser. Hilsen til deg fra Viola.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.